Hermione Granger

Förra veckan hade jag ett inlägg om starka kvinnliga roller i spel, filmer och böcker där jag bad män att komma med förslag på sina förebilder. Det var en ganska tunn uppslutning från männens sida men jag fick en spännande fråga: "Vilka är alla de kvinnliga personer, kan du berätta vad de heter?"

 Det gjorde jag som svar på kommentaren men så tänkte jag ett steg längre. Jag planerar att vika av onsdagar åt starka kvinnliga karaktärer och presenterar en varje vecka. Först ut blir den första i den kollage jag skapat till inlägget, nämligen:


Hermione Granger

Hermione är en av huvudrollerna i bokserien Harry Potter. Hon är en självständig, smart och stark tjej som redan från början är noga med att visa att hon är bestämd och har en egen vilja. Hon är den som oftast räddar Harry ur knipan genom sin kunskap, list och sin stora portion mod. I början är inte Harry och Ron så goda vänner med Hermione utan uppfattar henne som besservissrig. Detta eftersom hon är så vetgirig och gärna berättar för andra om det hon kan.
När Hermione är ledsen över att Ron och Harry varit elaka och därför hamnar ensam mot ett troll blir hon och killarna vänner. De räddar henne ur knipan och hon tar sedan på sig skulden för händelsen vilket gör att killarna får visa att de duger och hon visar att hon inte är en skvallerbytta. Det är i stort sett enda tillfället hon behöver bli räddad. Under resten av serien är det hon som har svaren på problemen och hon viker aldrig av på grund av rädsla eller svaghet.
Hon låter inte heller någon ta hennes plats på grund av att hon är en tjej, istället står hon upp för sig själv och säger ifrån. Hermione sitter inte och väntar på att någon annan ska säga vad de tycker eller vad som ska göras, hon tar tag i sakerna som behöver göras.

Jag tycker att Hermione är en stark kvinnlig karaktär och en bra förebild för unga tjejer eftersom hon visar andra tjejer att man kan vara ett smarthuvud, ta plats och våga göra farliga saker trots att man inte är en grabb. Det är synd att hon spelar andrafiol i Harry Potter och det finns många som tycker att det var fegt av J.K. Rowling när hon inte gick hela vägen och gjorde huvudkaraktären till en tjej. Samtidigt kan jag se varför. J.K.Rowling valde till och med att ha ett könsneutralt namn för att inte bli bortsållad inför inköpen av böckerna. Det är allmänt känt att böcker med en manlig huvudroll läses av både pojkar och flickor medan de med kvinnlig huvudroll ofta sållas bort av pojkarna. Därför ser jag att genom att sätta Hermione som en bifigur ger henne mer styrka. Nu har hon fått komma fram och bli en förebild för många unga flickor i hela världen eftersom hennes roll ändå är så pass stor och tar plats.

Kommentarer