Bokmässa

Idag var det bokmässa, i Örebro.

Jag har missat det varje år hittills och den största anledningen till det är för att de inte har något på söndagen, bara fredagen och lördagen. Jag har varje år tänkt att jag ska gå på söndagen och när det väl varit dags har jag insett att det inte varit möjligt och det har varit svårt att boka om. I torsdags blev jag genomförkyld, vi snackar mansförkylning här. Sängliggande, orkade knappt gå upp för att göra te ens, och de som känner känner mig förstår att då är det riktig kris. Det var riktigt illa igår också så jag tänkte att jag går på söndag, så jag hinner krya på mig ordentligt. I samma stund kvittrade någon liten fågel i bakhuvudet som fick mig att kika lite extra på programmet. Därför åkte jag iväg trots att min hälsa egentligen sa nej. Jag hann träffa Yohannah, till slut, vi har pratat om det ett antal gånger tidigare. Vi strosade runt lite tillsammans men något fika hann det inte bli eftersom jag var för dålig för att orka.

Jag hann lyssna på Elisabeth Akteus Rex som läste några utdrag från sina böcker. Tanken var att jag skulle lyssna på henne när hon var med i panelen om deckarlitteratur men som sagt, jag var för utmattad för det. Det var i alla fall trevligt att hinna byta några ord med henne eftersom vi båda är författare i samma stad. Jag hann även prata med Örebro författarförbund och ska få mer information från dem. Jag blev rekommenderad att höra av mig till Books and dreams eftersom de i montern tyckte min författarresa var så pass spännande att den borde skrivas om. Jag hann byta några ord med bokbloggaren och journalisten Carina Tenor som var intresserad av att skriva om mig, men det var inte hon som bestämde i slutet så jag ska höra av mig senare. Jag träffade även min förläggare från Mörkersdottir, Frida Arwen Rosesund. De är faktiskt fortfarande till salu, bara att kika in och köpa här. Sedan träffade jag, som sig bör på mässor, Elin Holmerin från Undrentide förlag som satt tillsammans med Caroline Hurtig från Antares bokförlag och Margareta Iwald från Butik Älvan Elva. Susanne Holmgren satt och gav olika råd i manus men jag ställde frågor angående mina framtidsplaner som författarkurator/skrivpedagog och hon berättade hur hon gått till väga och berättade hur jag gör störst framgång inom karriären. Jag hann även prata lite med Sandra Gustafsson angående skillnaden mellan traditionellt förlag och Hoi.

Själva mässan i sig är mycket mindre än den i Göteborg vilket kanske inte förvånar så många. Det positiva är att alla föreläsningar och paneler ingår i inträdespriset. Däremot var jag lite förvirrad över upplägget. I det rum som jag pratade med Sandra Gustafsson och Örebro författarförening var det montrar runt om längs med väggarna och en scen där folk stod och hade högläsning, diktläsning eller föredrag. Jag var inte där för det utan ville strosa runt, prata med författarna och kika på böckerna. När jag stod och fick information från Örebro författarförening så talade vi inte högt men blev hyschade. Det upplägget var riktigt illa för alla inblandade. Det är inte kul att stå och ha högläsning när de som är i rummet inte är intresserade. Det är inte kul att stå och ha bord med information om man inte får tala med de som kommer fram och vill prata. Det är inte bra för de som går runt och vill ha information att bli hyschade när de får den. Nej, bättre upplägg om jag får be! Det var mycket döda ytor, som en lång gång till exempel, som jag bara var tvungen att fota för den kändes så fantastiskt öde. Jag såg en annan person som också tog kort på gången och uttalade tanken om känslan varpå han menade att han tog kort på vägen till deras monter. De var inte nöjda eftersom ingen kom till dem, de var för avsides. Hade de vetat om hur illa placeringen var hade de inte betalat så mycket pengar för det, vilket jag kunde förstå. Jag var förbi och jag var mycket ensam i rummet. Förlaget hette Votum och hade jag inte varit på väg därifrån på grund av en påtaglig svimningskänsla hade jag botaniserat en stund till för de hade många spännande fotoböcker. Framförallt boken "Där ingen skulle kunna tro att någon skulle kunna bo".

Klart vart besöket och nästa år hoppas jag att jag är frisk nog att gå båda dagarna, ja för fasen, nästa år hoppas jag att jag står i monter och kanske till och med på scen. Jag menar, jag är ju faktiskt Örebroförfattare och bör ta plats som det också. 

Kommentarer