Smashwords

Jag sitter och lyssnar på en intressant föreläsning med Mark Coker angående Smashwords. Han tar upp alla positiva anledningar att använda Smashwords och framförallt de positiva anledningarna till att ge ut en bok själv utan att använda sig av förlag. Det är intressant och spännande att lyssna på. Ju mer jag lyssnar på det han säger ju mer sugen blir jag att prova. Jag står mitt i valet, mitt i mina framtida planeringar och det har varit något som hängt i luften ett tag, egenutgivning/förlag. När det gäller fysisk bokform då tror jag att det absolut krävs förlag för att få in böckerna i bokhandeln men om man håller sig till e-böcker, då låter det jättelätt.
För lätt?
Kanske.
Jag har flera läsare som vill ha den fysiska bokformen, som väntar på den. Kanske det kan funka att ha e-boken och några fysiska böcker som reklam och vid mässor men promota e-boken i första hand. Det är låga utgifter och i stort sett bara inkomster, alltså: små risker.

Något intressant han framförallt tar upp, som är en sak som jag själv tänkt på:
Förlagen har alltid frågat sig - vad kan den här författaren göra för förlaget.
Det nya är författaren som frågar - vad kan det här förlaget göra för mig som författare.

När jag började skriva på boken, när jag bara hade ett frö, en dröm, då var förlagen stora, svåra och långt borta. Drömmen var att ett förlag skulle ta mig under sina vingar och säga att mitt verk var värt att satsa på. Jag insåg redan från början hur svårt det skulle vara och att jag var liten och okänd. Jag har gått från det till frågan om varför deras dömande skall vägleda min syn på mig själv som författare. Duger jag inte om jag inte kommer igenom det lilla, mikroskopiska nålögat som de representerar? Varje gång jag tittar på ett förlag frågar jag runt och ser vilka möjligheter de kan ge mig i fråga om marknadsföring och försäljning.

Jag har pratat med förläggare, jag har skickat mitt manus för jag ser fördelen med förlag, framförallt om jag ska ha en pappersbok men om jag håller mig till e-formatet, kan smashwords kanske vara något för mig.

Hur ser du på Smashwords?
Är det något du skulle våga satsa på?
Hur tror du möjligheterna till att etablera sig genom dem ser ut?

Kommentarer