Studier

Jag sitter och går igenom olika kurser på Studera.nu. Som socionom med dröm om att jobba mer litterärt men att fortfarande hålla kvar i professionen är det vissa ledord jag söker inom. När jag då hittar en utbildning som heter:

Litteraturvetenskap GR (A), Skönlitteratur och socialt arbete, 7,5 hp
med beskrivningen:
Kursen riktar sig speciellt till socionomer, socionomstudenter och litteraturvetare. Den ger dig grundläggande litteraturvetenskapliga verktyg och visar hur skönlitterär text kan användas i socialt arbete. Samtal om etiska och existentiella spörsmål med skönlitteratur som utgångspunkt samt expressivt skrivande syftar till att utveckla ditt professionella förhållningssätt.

finns viss risk att jag blir sprallig som ett litet barn som får den perfekta julklappen av tomten.
När jag sedan ser att de inte har intagning på våren utan att den bara verkar gå på hösten och börjar den här veckan utan synlig möjlighet att göra en sen anmälan på antagning.se tappar jag hoppet en aning. Grusad och besviken blir jag påhejad av min man att ringa skolan för att prata med den ansvariga om det kan finnas någon möjlighet att komma runt det på något sätt, kanske inte full kurs, avhoppade studenter, vad som helst. Kursansvarige är sjuk så jag får prata med en sekreterare istället som med en ganska snorkig stämma förklarar för mig att jag är bra naiv som tror att det går att ordna. De kan ju inte göra något som inte guden "antagning.se" bestämt i förväg åt dem.

När det är så, då känns det lite som om informationen kanske inte hade behövt komma fram till mig, för nu var det bara retfullt och nedslående. Därför söker jag vidare efter nya möjligheter att kombinera författarskapet med det sociala arbetet och kunna leva på det.

Alla tips mottages tacksamt. 

Kommentarer