Författarcoach och lektör

Jag har, som jag sagt tidigare, ett intresse av att arbete litterärt till hundra procent. Att helt livnära sig på sina egna böcker är få förunnat, det vet jag. Därför håller jag på att se över möjligheterna att fortsätta arbeta coachande men nischa in mig mot det författande området.


Jag har under ett och ett halvt år arbetat som jobbcoach och föreläsare. Under den tiden har jag framförallt jobbat med människors personliga marknadsföring och nya vägar till jobb samt haft föreläsning i samma ämnen. Jag har motiverat människor, hjälpt dem hitta den inre drivkraften och att tro på sig själva. Det är i sig en konst som jag tycker är roligt och det är något man kan applicera på andra områden. För att kunna applicera det på det litterära håller jag på att gå igenom vilka utbildningar och kurser som är bra att ta till sig.  Därför har jag surfat runt och läst på hemsidor hos folk som erbjuder lektörstjänster eller författarcoachning. Det har inte gett speciellt mycket då de flesta inte berättar vad de har för bakgrund. Jag är av den skolan att jag vill se att den som hjälper mig faktiskt har erfarenhet och kunskap nog att kunna göra ett professionellt bedömning av mitt arbete, eller om det bara är lekmannatyckande.


Vissa har informationen och då handlar det om litteraturvetenskap eller förlagserfarenheter vilket jag förväntade mig. Därför har jag sökt just den formen av utbildning själv.

Just nu går jag en litteraturkurs som heter Kärlek, motstånd och medier. Där varvas litteratur med egen skrivande och diskussion. Jag har sökt en kurs som heter Textgenre och mönster som jag hoppas att jag får en plats på trots att jag gjorde en sen anmälan. I den ställer man genremodeller mot verkliga texter och kombinerar analys med eget skrivande.

Till våren är planen att gå fler litterära och textanalyserande kurser för att förhoppningsvis avsluta det hela med kursen Litteraturvetenskap, skönlitteratur och socialt arbete, för att knyta ihop säcken till min ursprungsprofession.

Jag har även sett över utbildning inom förlagsvetenskap och projekt för att kunna ha en bredare kunskap i hur man skall förbereda blivande författare om hur de ska gå till väga inför publicering.

Vad är din bild av lektörer och författarcoacher?
Vad förväntar du dig att de har för bakgrund?


Kommentarer