Det här med författarskapet

En intressant iakttagelse jag gjort angående yrket som författare. Det är få förunnat att kunna livnära sig på sitt författarskap. Man ska inte bara skriva en bestseller, vilket inte betyder att man faktiskt skrivit världens bästa story eller att man är en fantastisk skribent utan allt beror på att den är rätt för marknaden just för stunden men framförallt hänger det på marknadsföringen. Marknadsföring kan man vara en hejare på själv men för att verkligen få in boken i affärerna och få en bred marknad behöver man de stora förlagen i ryggen och att de faktiskt lägger ner jobb på just din bok.

Det är alltså inte bara att skriva en bok så kan man börja leva gott, ofta är det ett livslångt pussel att vara författare. Som grund för sin inkomst har man ett jobb, ofta ett heltidsjobb för att det ska funka med sjukpenning och pension eftersom vårt samhälle är uppbyggt på den formen av inkomst. Ofta har man familj med partner och ofta barn. Ovanpå allt detta skriver man vilket kräver en hel del av författaren i form av koncentration och uthållighet.

Det här är ingen nyhet för många men det är inte heller den jobbigaste biten, den jobbigaste biten är den jag stött på nu. Jag vill ge ut mina böcker och står och väljer mellan förlag eller att ge ut själv. Jag har tittat på tryckerier och kostnader som är överkomliga. För att kunna trycka bok själv och få ekonomin att gå ihop behöver jag starta firma och där klämmer skon till rejält.

Startar jag firma blir jag av med min a-kassa.

Här har jag förstått att många har fått det hela om bakfoten och tror att författare vill gå på a-kassa och skriva böcker. Så är det ju inte. Jag har arbetat heltid medan jag skrivit mina böcker, alltså är det en garanterad bisyssla och något som inte står i vägen för mig om jag blir arbetssökande. Jag har betalat in till a-kassan under hela tiden jag jobbat och vill så klart ha utdelning för det säkerhetssystemet och som jag just sagt, bara för att jag publicerar en bok innebär ju inte det att jag får en inkomst som på något sätt gör skillnad i mitt hushåll. På grund av det började jag överväga att få utgivning via förlag istället men fick under bokmässan klart för mig att det inte är någon skillnad. Ska jag ge ut en bok, vare sig själv eller genom förlag, måste jag starta firma.

Men när jag haft firman ett år så kan jag skriva av den som bisyssla om jag jobbat under tiden jag haft firman. Ja, men det är ju jättebra men, om jag nu blir av med jobbet inom året. Ingen vet vad som står runt hörnet och a-kassan har jag betalat till gott mycket längre än ett år.

Alltså hänger min utgivning inte bara på om jag skriver bra eller om förlagen gillar mig - det hänger på det ekonomiska.

Författarskapet är ett dyrt och riskfyllt arbete.

Kommentarer